سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آوید صنعت

ویبره بتن

    نظر

ویبره بتن چیست؟

ویبراتور یا ویبره بتن دستگاهی، برای از بین بردن حباب داخل بتن حین بتن ریزی است. همواره هنگام بتن ریزی بخش هایی از هوا در لایه های زیرین بتن محبوس می شود که بوسیله ایجاد ارتعاش در بتن می تواند مسیر حرکت حباب به سمت بالا را باز کرد. تا اینکه مواد بتن بتوانند بطور یکپارچه درآمده و بعد از خشک شدن بدون خلل و فرج باشند.

یکی از مهمترین مراحل در زمان بتن ریزی افزایش تراکم بتن توسط ویبره زدن و ویبره کردن آن می باشد. اگر از ویبره به درستی استفاده شود بتن بصورت صحیح متراکم شده و به طور کامل حبابت زدایی می شود. بدین منظور و برای حباب زدایی بتن می توانید از ویبراتورهای بتن ( ویبره شیلنگی ) و یا از موتور ویبره بدنهبسته به شرایط کاری بهره ببرید.

یکی از متداول ترین نوع ویبره که در صنعت بتن و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد ویبره شیلنگی می باشد. ویبره شیلنگی توسط سوزن ویبره کاملا داخل بتن فرو می رود اما از ویبره بدنه برای اتصال به بدنه فلزی قالب بتن استفاده می شود.

انواع ویبراتورهای بتن

بتن ویبره از جنبه های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

برخی از این دسته بندی ها در زیر آمده است:

1- از نظر نوع انرژی مصرفی : ویبره ها می توانند ویبره بنزینی یا ویبره برقی یا ویبره بادی باشند.

2- از نظر شاسی : ویبراتورهای بتن می توانند دارای شاسی ثابت یا متحرک با چرخش 360 درجه باشند. 

 

نکات مربوط به خرید مناسب ویبره بتن

شما باید قبل از خرید ویبراتورهای بتن موارد مختلفی را در نظر بگیرید. از مهمترین ویژگی های ویبره میتوان به این موارد اشاره کرد:

1- توان ویبره

توان ویبراتور معمولا به صورت اسب بخار نمایش داده می شوند. این توان بین 2 تا 7.5 اسب بخار متغیر می باشد. هر چه توان ویبراتور بالاتر باشد می توان حجم بالاتری از بتن ریزی را پوشش دهد. همچنین توان بیشتر می تواند برای شیلنگ ویبره هایی با پوکر یا سوزن سایز بزرگ مناسب باشد. که این موضوع باعث افزایش طول عمر دستگاه ویبره می گردد.

البته این توان بالاتر مصرف انرژی بالاتری را نیز می طلبد. همچنین موتور ویبرهتوان بالا دارای حجم و وزن بالاتر می باشند. مضاف بر اینها، با بالا رفتن توان ویبره، قیمت موتور ویبره نیز افزایش می یابد.

2- نوع انرژی مصرفی توسط ویبره

ویبراتورهای بتن از نظر مصرف انرژی و نوع سوخت به دو دسته کلی ویبره بتن برقی وویبره بتن بنزینی تقسیم بندی می شوند.

البته نوع دیگری از موتورهای ویبره وجود دارند که با باد کار می کنند که به ویبره بتن بادی معروف می باشند. در این نوع ویبراتور نیز از انرژی الکتریکی استفاده می گردد.

معمولا از ویبراتور بنزینی در مواقعی که استفاده می شود که دسترسی به برق وجود ندارد. مثلا برای پروژه های عمرانی که خارج از شهر وجود دارند از این نوع ویبره استفاده می شود.

3- ابعاد پوکر و یا سوزن شیلنگ ویبراتور

ابعاد پوکر یا سوزن شیلنگ ویبراتور بسیار متغیر می باشد . اما دو متغیر در این انتخاب حائز اهمیت می باشند.

  1. طول سوزن شیلنگ ویبره
  2. قطر سر شلنگ

معمولا قطر سر شلنگ در خرید ویبراتور و خرید شیلنگ ویراتور مهم تر می باشد. شیلنگ ویبراتورهای با قطر نازک تر برای بتن ریزی با تراکم بالای آرماتور و شیلنگ ویبراتورها با قطر ضخیم برای بتن ریزی حجم بالا استفاده می شوند.

4- فرکانس موتور ویبره

فرکانس یا دور موتور ویبره نشان دهنده ریز یا درشت بودن ضربه سر شلنگ موتور ویبره می باشد. انتخاب فرکانس مناسب معمولا با تجارب کارگاهی به دست می آید.

فرکانس بالای ویبراتور برای بتن های روان و با دانسیته بالا کاربرد بیشتری دارد نکته مهم اینست که ویبراتورهای فرکانس پایین به زمان بیشتری برای عمل آوری و ویبره کردن بتن نیاز دارد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده یک دستگاه ویبره ی بتن

  • موتور ویبره (که می تواند بنزینی و یا برقی باشد)
  • شیلنگ ویبره (کاملا انعطاف پذیر می باشد)
  • پوکر یا سوزن ویبره (باید از فولاد ضد سایش ساخته شده باشد)

اجزای تشکیل دهنده موتور ویبره ی بتن شامل :

  • منبع سوخت
  • شاسی موتور
  • انجین یا قسمت اصلی موتور
  • گلدانی

اجزای تشکیل دهنده شیلنگ ویبراتور و سوزن ویبره :

  • قسمت لاستیکی شیلنگ
  • فنر داخل شلنگ ( اتصال دهنده قسمت لرزاننده به موتور )
  • قسمت لرزاننده
  • پوشش پوکر یا سوزن ویبره

طرز کار ویبراتور های بتن

طرز کار کردن ویبراتور به این صورت است که موتور بنزین سوز و یا برقی ابتدا توسط اپراتور استارت می خورد. شیلنگ ویبره که از طریق گلدانی به موتور کوپل می شود دارای فنری است که این فنر به قسمت لرزاننده تعبیه شده در سوزن ویبره ، متصل است .

بعد از شروع به کار موتور و گرداندن فنر داخل شیلنگ ویبره، قسمت لرزاننده که یک استوانه نیمه می باشد دوران پیدا می کند. چرخیدن قسمت لرزاننده داخل پوشش سوزن ویبره باعث ایجاد ارتعاش در پوکر یا سوزن شده و ارتعاش مورد نیاز ما را بوجود می آورد. این لرزیدن یا ارتعاش سوزن به بتن در حال بتن ریزی وارد شده و باعث خروج حباب از بین آن می شود.

معروفترین برندها در ایران

در بازار ایران برندهای متنوعی از ویبراتورهای بتن وجود دارند. از جمله معروف ترین برندها می توان به برند هوندا و روبین اشاره کرد. البته برندهای چینی نیز وجود دارند که از کیفیت نسبتا قابل قبولی نسبت به قیمت آنها برخوردار می باشند.

مشخصات فنی ویبراتور های بتن

برای دریافت مشخصات فنی ویبراتور بتن برقی و بنزینی و دریلی با کارشناسان ما در آوید صنعت تماس حاصل نمایید.

نحوه و ضوابط ویبره زدن بتن

در هنگام ویبره کردن بتن باید موارد زیر را در دستور کار قرار داد:

  • فرو کردن سوزن ویبره به داخل بتن به آهستگی انجام شود. این کار باعث می شود حباب فرصت داشته باشد که خارج و یا اصطلاحا فرار کند.
  • خارج کردن سوزن از داخل ویبره با سرعت کمی انجام شود. با خارج کردن آهسته سر شیلنگ از داخل بتن به حباب های هوا این فرصت را می دهیم تا خارج شده و محبوس نشوند. سرعت خروج پوکر ویبره باید از سرعت خروج هوا کمتر باشد.
  • فواصل ویبره گذاری یا فروکردن سر شیلنگ به داخل بتن بین 60 سانتی متر و یا 8 تا 10 برابر قطر سوزن یا سر شیلنگ ویبره باشد.

به عنوان مثال: اگر از ویبره با سر شیلنگ 2 اینچ استفاده می کنید فاصله ویبره کردن باید حدود 40 سانتی متر باشد.

  • سوزن ویبره باید به صورت عمودی وارد بتن شده و به همین صورت از بتن خارج شود.
  • در صورتی که بتن ریزی در چند لایه انجام می شود، هنگام ویبره کردن لایه های بعدی باید سر شیلنگ به مقدار 7 تا 10 سانتی متر در داخل لایه قبلی فرو رفته و آن را پوشش دهد.
  • زمان ویبره زدن بتن به درستی انجام شود. این زمان وابسته به نوع بتن و دمای محیط می باشد.
  • بعد از ویبره کردن سوزن یا پوکر کاملا تمیز کاری شود تا برای ویبره زنی بعدی آماده باشد.

زمان استفاده از ویبره در بتن ریزی

عوامل زیادی در تعیین زمان صحیح ویبره کردن هنگام بتن ریزی دخیل می باشند. عواملی همچون مقدار روان بودن بتن، دمای محیط، فرکانس موتور ویبرهو قطر سر شیلنگ در تعیین این زمان موثر می باشند.

یکی از بهترین ایده ها استفاده از تجربه کارگاهی می باشد. یعنی صحیح و خطا و تجربه کار با ویبره می تواند چاره ساز باشد.

به صورت کلی مدت زمانی که برای ویبره مورد نیاز می باشد بین 5 ثانیه تا 15 ثانیه است. زمان بیشتر برای ویبره کردن می تواند باعث ایجاد مشکلات و ایرادهایی در بتن شود.

نکته :ضخامت بتن در زمان بتن ریزی نباید بیشتر از 60 سانتی متر باشد.

تاثیر ویبره بر بتن و علت ویبره زدن بتن

همانطور که در بالا اشاره شد ویبره کردن بتن در هنگام بتن ریزی باعث حباب زدایی بتن و یک دست شدن بتن می شود. این فرآیند باعث کاهش احتمال ایجاد خلل و فرج در بتن و عدم ایجاد ترک و جدایش و کرمو شدن بتن پس از خشک شدن می شود.

فواید استفاده از ویبره ی بتن

عدم استفاده از ویبره Vibrator_mechanical  و ویبره کردن ناقص باعث بروز مشکلات زیر می گردد:

  • ایجاد خلل و فرج در بتن
  • بوجود آمدن حفره بزرگ در فوندانسیون یا ستون ها
  • کرمو شدن بتن
  • ایجاد جدایش بین صفحات بتن
  • عدم درآمیختگی صحیح بین بتن و آرماتورها
  • کاهش استحکام بتن و در نتیجه ضعف ساختمان

استفاده از ویبره بتن عمر مفید ساختمان را افزایش داده و ستون ها و فونداسیون را در برابر زلزله مقاوم می کند.

معایب ویبره زیاد بتن

ایرادهای بوجود آمده در صورت ویبره کردن بیش از حد بتن:

  • ایجاد انحنا در دیواره های بتنی
  • عدم فرم گیری صحیح بتن در قالب
  • کاهش استقامت بتن
  • سایش و از بین رفتن سریع پوکر یا سوزن ویبره

زاویه ویبراتور

زاویه مناسب برای داخل کردن سر شیلنگ ویبره بتن 90 درجه با سطح زمین می باشد.

ویبره بتن فوندانسیون چیست؟

تمام انواع ویبره های بتن اعم از ویبره بنزینی و ویبره برقی برای بتن ریزی فوندانسیون و ستون ها و دیوارهای بتنی و همچنی اجزای پیش ساخته بتنی با شرایط مختلف قابل استفاده می باشد. در صورت تراکم بالای آرماتورها، می توان از روش های جایگزین همچون موتور ویبره بدنهبهره جست.