سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آوید صنعت

ویبراتور صنعتی

 

ویبراتور صنعتی یا ویبره صنعتی به هر وسیله ای در صنعت گفته می شود که ارتعاش دارد و می تواند این ارتعاش را به یک جسم یا ماده دیگر انتقال دهد. ویبراتورها انواع و اقسام بسیار متنوع و مختلفی دارند.
این اختلاف و تنوع در اشکال و نوع استفاده به خاطر کاربردهای مختلف و سهولت در استفاده آنها می باشد. در پایین انواع ویبراتورهای صنعتی را یک به یک بررسی می کنیم و مروری از کاربردها و شکل ظاهری آنها خواهیم داشت.

انواع ویبراتور صنعتی (ویبره صنعتی )

در نمودار زیر همه انواع ویبراتورهای صنعتی و زیر دسته های آنها مشخص شده اند.

1-ویبره بدنه یا موتور ویبره  (electric vibrator)

ساختار ویبره بدنه

ساختار موتور ویبره خیلی شبیه به الکتروموتور می باشد. با این تفاوت که در این موتور، به دلیل وجود لنگ هایی در دو سمت شفت دوار، نیروی گریز از مرکزی ایجاد می شود که منجر به ایجاد ارتعاش یا لرزش در دستگاه ویبراتور می گردد. این لنگ ها که به صورت دایره یا بخشی از دایره می باشند ، ضربه های مستمر ، متناوب و با تعداد زیاد را ایجاد می کنند.

با نصب این ویبره به بدنه دستگاه، می توانیم ارتعاش تولید شده در ویبراتور را به دستگاه منتقل کنیم. به همین علت به این نوع ویبراتور، ویبراتور بدنه یا ویبره بدنه می گویند.

کاربرد ویبره بدنه

ویبره بدنه بر روی استراکچر سرند صنعتی، هاپر، سورتر و میز ویبره و دستگاه های دیگر صنعتی نصب می شود. این ویبره ها در صنایع مختلفی همچون صنعت بتن، آسفالت سازی، کشاورزی و صنعت ساختمان کاربرد دارند.

انواع موتور ویبره

ویبره بدنه ها از نظر شکل ظاهری به دو نوع کلی ویبره بدنه پایه دار و ویبره بدنه فلنجی تقسیم می شوند. اما انواع دیگری از موتور ویبرهرا نیز می توان در اینجا ذکر کرد.

 ویبره بدنه های کوچک

که به آن موتور ویبره کوچک نیز می گویند. این ویبره بدنه ها، ضربات کوچکی به اندازه 20 یا 30 کیلوگرم را وارد می کنند که بیشتر کاربرد آزمایشگاهی و حجم پایین دارند.

ویبره بدنه ضد انفجار

طراحی این نوع از موتور ویبره به گونه ای است که جعبه برق و اتصالات الکتریکی آنها کاملا ایمن است. و احتمالا ایجاد اتصالی و جرقه و خطرات ناشی از آنها، در این نوع ویبره بدنه به شدت کاهش می یابد.

ویبره بدنه فرکانس بالا

در این نوع از ویبره بدنه  فرکانس به مقدار بسیار زیادی بالا می باشد. این نوع از ویبراتور صنعتی کاربرد های خاصی دارد از جمله تنش زدایی و ... .

در طراحی این نوع از ویبراتور از بلبرینگ هایی استفاده می شود که تحمل این دوران بالا را داشته باشند.

ویبره بدنه مکانیکی

در این نوع ویبره بدنه دو ویبراتور به وسیله قطعات مکانیکی از جمله چرخنده به هم متصل می شود. این ویبراتور ها در موارد کاربرد دارند که نیاز به ایجاد ضربات خطی و یا رفت و برگشتی وجود دارد. مزیت این ویبراتورها کوپل بودن هر دو لنگ در هر دو ویبره است که یک حرکت خطی بی نقص را ارائه می دهد. اما قیمت و وزن بالای این محصول به همراه نیاز این ویبره ها به کوپل کردن یک الکتروموتور به آنها از محبوبیت آنها کاسته است.

2- ویبره بتن یا ویبراتور شلنگی(concrete vibrator or internal vibrator)   

ساختار ویبره بتن  ویبره شلنگی (concrete vibrator)

ساختار ویبره بتن خیلی پیچیده نیست. ماهیت این نوع ویبره بسیار شبیه به موتور ویبره است. ولی شکل و کاربرد ویبره بتن کاملا متفاوت از ویبره بدنه می باشد.

این نوع از موتور ویبره از سه قسمت اصلی تشکیل می شود:

  • موتور
  • شلنگ ویبره
  • سوزن یا پوکر لرزاننده
موتور (power unit)

موتور که وظیفه تامین نیرو برای دوران شلنگ را دارد در انواع مختلف می باشد. صورت های انرژی که باعث ایجاد کارکرد در موتور می باشند متفاوت می باشد. همین امر باعث گشته که در بازار سه نوع ویبراتور بتن بسته به نیاز مشتری موجود باشد. این تفاوت ها فقط مربوط به موتور و نوع سوخت و کارکرد آنها می باشد.

در کل از نظر سوخت مصرفی برای دوران ، سه نوع ویبراتور بتن داریم که در زیر عنوان شده اند:
در این سه نوع موتور ، شیلنگ ویبراتور و سوزن (پوکر ویبره) یکسان می باشند.

  •  ویبره بتن برقی
  •  ویبره بتن بادی یا پنوماتیکی
  •  ویبره بتن بنزینی
رابط یا شلنگ (flexible shaft)

شلنگ ویبراتور به وسیله کوپلینگ به موتور متصل می شود. موتور پس از شروع به کار به شیلنگ کوپل شده و در آن دوران ایجاد می کند. این دوران که با فرکانس های مختلف ایجاد می شود در نهایت به سوزن ویبره منتقل می شود.

سوزن ویبره یا پوکر لرزاننده(needle)

ساختار داخلی سوزن ویبره بسیار شبیه به ویبره بدنه می باشد.
شما یک لوله توپر را تصور کنید که زائده ای به شکل مکعب مستطیل بر روی آن و به طول لوله قرار داده شود.
این زائده همچون لنگ ها در ویبره بدنه عمل کرده و لوله را از بالانس بودن خارج می کند.
وقتی که این لوله یا سوزن ویبره بتنرا سرعت بالایی شروع به چرخیدن کند ارتعاش در آن ایجاد می شود.

این ارتعاش ریز بوده و درون بتن کاربرد زیادی دارد. از جمله کاربردهای آن حباب زدایی و همگن سازی می باشد.
این بخش از ویبره بتن دارای طول ها و قطر های مختلف می باشد.

کاربرد ویبره بتن

همان طور که از اسم آن مشخص است این نوع از ویبراتور صنعتی منحصرا به بتن و بتن ریزی ساختمان مربوط می شود. هنگامی که بتن ریزی انجام می گیرد، امکان تشکیل خلل و فرج در بین بتن و تشکیل ناهمگنی بین بتن ریخته شده قبلی و بتن ریخته شده جدید، وجود دارد. در صورت استفاده از ویبره بتن هنگام بتن ریزی، این مشکلات برطرف می شود.
با فرو کردن سوزن ویبره به داخل بتن حباب های هوا به سمت بالا حرکت کرده و بتن بی عیب تر می گردد.

انواع ویبراتور بتن :

ویبره بتن در سه نوع

  1. بنزینی
  2. پنوماتیکی (بادی)
  3. برقی ( 2 نوع مختلف)  می باشند .

نکته : این سه نوع ویبره بتن فقط مربوط به موتور محرک ویبره بتن می باشند. در سایر قسمت ها (شیلنگ و سوزن ویبره یا پوکر) این ویبره ها یکسان می باشند.

1- ویبره بنزینی

سوخت و منبع انرژی در این نوع موتور ویبره، بنزین می باشد.
کاربرد این نوع در ویبراتور در مکان ها دوردست که امکان استفاده از برق وجود ندارد، می باشد.
سایز این نوع از موتور ویبراتور معمولا بزرگتر از دو نوع دیگر می باشد.
که به دلیل وجود منبع سوخت و سایر بخش ها در این موتور ویبره بتن می باشد

2- ویبره بتن پنوماتیکی (ویبره بتن بادی)

در این نوع از ویبره بتن، تامین نیرو و دوران سوزن ویبره به وسیله نیروی باد صورت می گیرد.
بیشترین کاربرد آن در مکان هایی هست که امکان استفاده از برق یا خطرناک است یا وجود ندارد.

3- ویبره برقی

این نوع از ویبره بتن در 2 نوع موجود می باشد.
ویبره بتن برقی مکانیکی و ویبره بتن برقی موتور سرخود.
نوع مکانیکی :
این نوع از ویبره بتن به این صورت عمل می کند که یک موتور که جدا از شلنگ ویبراتور می باشد تولید انرژی و دوران را به عهده دارد. این دروان بوسیله کوپلینگ به شلنگ و از آن به سوزن ویبره انتقال پیدا می کند.

نوع برقی موتور سر خود:
اما نوع دیگر به این صورت عمل می کند که موتوری که باعث دوران سوزن ویبره در انتها می شود درون شلنگ قرار دارد.
این نوع از ویبره بتن به یک کانورتور نیاز دارد تا ولتاژ مورد استفاده در موتور داخل شلنگ را کاهش دهد . معمولا ولتاژ کاهش یافته به 42 ولت تقلیل می یابد.
این کاهش ولتاژ به این دلیل می باشد که وقتی نیروی کار شلنگ را در دست می گیرد، رطوبت موجود در کارگاه برای آنها ایجاد برق گرفتگی و خطرات ناشی از آن را منجر نشود.

 

3- ویبره بادی (ویبره بدنه پنوماتیکی)pneumatic vibrator

این نوع ویبراتور یکی از انواع ویبره بدنه می باشد. ولی به دلیل شکل ظاهری متفاوت و همچنین منبع تغذیه متفاوت در یک دسته متفاوت قرار گرفته می شود.
کاربرد این نوع ویبره بیشتر در مکان هایی است که امکان استفاده از الکتریسیته وجود ندارد و همچنین در مواردی استفاده می شود که نیاز به ضربات چکشی و رفت و برگشتی مورد نیاز است.

4- ویبره مغناطیسی (magnetic vibrator)

ساختار ویبره مغناطیسی :

این ویبره ها به این صورت عمل می کنند که دو هسته سیم پیچی شده روبروی هم قرار می گیرند. با اتصال جریان الکتریکی درون سیم پیچ ، جاذبه و دافعه ای مابین هسته ها ایجاد می شود.
طراحی آنها طوری است که این جاذبه و دافعه به صورت متناوب و با سرعت بالا انجام می گیرد.
همین امر باعث می شود که ارتعاش درون موتور تشکیل شود. با اتصال ویبره مغناطیسی به بدنه دستگاه ، ارتعاش به دستگاه منتقل می شود.

کاربرد ویبره مغناطیسی :

به دلیل اینکه حرکت در این نوع ویبره به صورت رفت و برگشتی می باشد ، کاربرد اصلی آنها در مواردی است که ضربات و ارتعاش رفت و برگشتی یا خطی مورد نیاز است.
از جمله کاربردهای آنها می توان به هاپرها ، سرندها و فیدرها اشاره کرد.

دستگاه ویبراتور صنعتی :

کاربرد دستگاههای مختلف ویبراتور روز به روز رو به گسترش می باشد.
صنعت ایران نیز از این امر مستثنا نیست.
امروزه صنعتگران و سازندگان و پیمانکاران زیادی به اهمیت استفاده از ویبراتور صنعتی در بخش های مختلف صنعت و عمران پی برده اند.

لیست قیمت ویبراتور صنعتی ( ویبره صنعتی ) :

برای دریافت لیست قیمت و خرید انواع موتور ویبراتور صنعتی: ویبراتور بدنه و ویبراتور بتن و ویبره شلنگی و ویبراتور پنوماتیکی با کارشناسان فروش آوید صنعت تماس حاصل نمایید.

09129427521

021-55266140